Joga dla początkujących – jak zacząć?

Joga dla początkujących – jak zacząć?
4.7 (94.29%) 7 votes

Czy muszę umieć kwiat lotosu?

Wielu ludzi widzi jogę jako karkołomne akrobacje, zgięcia, nadludzkie rozciągnięcia, pokonywani barier swojego ciała.

Spokojnie! Zanim wykonasz supta kurmasa (nogi za głowę w pozycji pochylonej do przodu) i piękny kwiat lotosu, możesz zacząć od podstaw. Joga dla początkujących zaczyna się od bardzo prostych pozycji, które może wykonać każdy z nas, niezależnie od wieku, wagi, płci, a nawet w niektórych stopniach niepełnosprawności – dokładnie tak! (poniżej filmik na ten temat)

Jeśli tylko jesteś w stanie poruszać swoim ciałem, rękami, nogami, głową i zastanawiasz się czy joga jest dla Ciebie, to odpowiedź brzmi tak.

W czym pomaga joga?

Gdyby chcieć wymieniać wszystkie zalety jogi, mogło by naprawdę zabraknąć nam czasu, bo powstają o tym książki, filmy, prace naukowe. Pisząc o korzyściach, mógłbym być bardzo stronniczy, dlatego postaram się obiektywnie opisać o kilku najważniejszych zaletach, a Ty OBIECAJ, że spróbujesz. Jeśli spodoba Ci się joga dla początkujących, to z pewnością pójdziesz dalej.

Zatem joga to przede wszystkim opanowanie emocji, opanowanie swojego ciała, poprzez pracę z oddechem, rozciąganie, przyjmowanie pozycji, które mają nam udowodnić, że nasze ciało nie jest dla nas ograniczeniem. Pisząc tak normalnie – po ludzku, w jodze osiągasz coś takiego, co można nazwać maksymalnym skupieniem nad swoim ciałem i umysłem, przy czym pozycja ciała przestaje mieć znaczenie. A wszystko to możesz robić w swoim domu, bez wydawania dużej ilości pieniędzy.

Co odczuwa się w jodze?

W zależności od pozycji, możesz też odczuwać różne wrażenia, emocje, odmienne stany świadomości. Zapewne wszystko jest kwestią indywidualną, jednak nie udało mi się poznać kogoś, kto stwierdziłby, że joga zadziałała u niego negatywnie i poczuł się źle w trakcie wykonywania pozycji jogi. Z czasem to pokochasz i zobaczysz, że w jodze czujesz wielkie odprężenie a także oczyszczenie organizmu i umysłu.

Joga dla początkujących – jak zacząć?

Jogę można delikatnie porównać do sportu. W każdym sporcie trzeba mieć jakieś wyposażenie, jednak joga nie należy do wymagających czynności. Jedynym wymogiem jest wygodny strój, który nie krępuje ruchów. Dla mężczyzn będzie to dres i luźna koszulka, zaś kobiety często wykorzystują do tego celu leginsy. Ma być po prostu luźno i komfortowo, a kolor, materiał czy krój nie mają żadnego znaczenia. Pozycje jogi wykonuje się boso, dlatego buty są zbędne.

Jaka mata do jogi?

Joga dla początkujących na dobrą sprawę nie wymaga od nas maty. Wszystko zależy od nas. Można taką matę zakupić, może być to zwykła mata turystyczna, piankowa czy z materiału. Chodzi o to, aby nie ślizgać się na podłożu. O ile na parkiecie czy płytkach mata ma zastosowanie, o tyle jeśli uprawiamy jogę w domu na dywanie, to taka mata nie jest obowiązkowa.

Muzyka do jogi – co może Ci dać?

Podobnie jest z muzyką. Często stosuje się różne nagrania, zazwyczaj relaksacyjne. Moim zdaniem warto, jednak od tradycyjnych ambientów czy muzyki poważnej, wielu chwali sobie raczej dźwięki relaksacyjne niż typową muzykę.

Naprawdę dobrze sprawdzają się nagrania do medytacji GErelaxis, które nie są typową muzyką ambientową (którą nie każdy lubi), a nietypowym połączeniem dźwięków natury z modulacyjnymi dźwiękami o zmiennych częstotliwościach.

Modulacja wprowadzi Cię w stan alfa

Te modulacje mają sprawić, że mózg zaczyna taktować na niższych częstotliwościach, wchodzimy w stan alfa i łatwiej jest nam się odprężyć, zapanować nad oddechem (gdyż organizm zwalnia). Oddech jest pełny, głęboki i dostarcza przyjemnego wrażenia, ciało rozluźnia się w sposób nie do opisania dla kogoś, kto tego nie doświadczył. Po prostu jest Ci przyjemnie tylko z tego samego powodu, że znajdujesz się w tym konkretnym stanie.

Głęboko w nas jest dzikus 🙂

Dźwięki natury, takie jak odgłosy lasu, szum wody, nawoływania ptaków, są odniesieniem do wolności i łączności właśnie z naturą. Z czym podświadomie kojarzy nam się las, łąka, rzeka? Z relaksem, spacerem, brakiem obowiązków, nakazów i zakazów. W lesie nikt nie wymaga od nas konkretnego ubioru, słownictwa ani zachowania (o ile nie szkodzimy tym innym, np. poprzez zaśmiecanie, niszczenie przyrody itd.).

Zatem nasz umysł to świetnie dostrzega i już poprzez odsłuchiwanie dźwięków natury, łączy nas z takim właśnie stanem. Dlatego GErelaxis świetnie pomoże Ci osiągnąć stan pożądany w jodze.

Zobacz pełną prezentację GErelaxis.

Kiedy zaczynasz jogę, każdy się śmieje, póki nie zobaczą jak wyglądasz

Efekty jogi są odczuwalne już w pierwszych tygodniach. Najpierw poprawia się stan emocjonalny. Mamy większą motywację, więcej energii do pracy, lepszy nastrój, dlatego nie irytują nas rzeczy, które normalnie wyprowadziły by nas z równowagi.

Poprawia się też ciało. Joga to rozciąganie mięśni i ścięgien. Jest też lepsze krążenie krwi, a poprzez regularne i pełne oddychanie, dotleniamy ciało i mózg.

W jodze wytwarza się niesamowita ilość endorfin. Po takiej jednej sesji jogi, masz wrażenie jakby ktoś obdarował Cię najlepszymi prezentami urodzinowymi (lepiej nie robić tego w nocy, bo z natłoku emocji na pewno nie zaśniesz 🙂 ).

Zobacz jaki efekt osiągnąć ten człowiek właśnie dzięki jodze. Nie mógł chodzić, w wieku 47 lat, miał uszkodzone stawy i sporą nadwagę. Co tam nadwagę – otyłość. Dzięki jodze ten gość może nie tylko chodzić, ale i biegać czy robić pompki.

Joga dla początkujących tu i teraz

Spróbuj zacząć od dziś. Jeśli masz taką możliwość, najlepiej od teraz. Polecana dla początkujących pozycja dziecka.

Klęknij na podłodze w taki sposób aby duże palce stóp dotykały się. Usiądź na łydkach i wyprostuj kręgosłup. Teraz wykonując wdech, unoś swoje ręce przed siebie – w górę, zaś przy wypuszczaniu, pochylaj swoje ręce wraz z tułowiem do przodu tak aby dotknąć podłogi i aby klatka piersiowa dotykała kolan a czoło podłoża. Ręce cały czas wyciągnięte do przodu. Wykonaj 10 głębokich i powolnych wdechód, a następnie wróć do pozycji wyjściowej.

Już po tym małym ćwiczeniu odczujesz miłe odprężenie. Jeśli masz ochotę na więcej, na YT znajdziesz mnóstwo pozycji. Wystarczy wpisać joga dla początkujących pozycje lub po angielsku „yoga for begginers poses’, a znajdziesz mnóstwo poradników i filmików instruktażowych.

Podsumowując

Joga jest dla każdego. Nie trzeba mieć specjalnego sprzętu. Warto stworzyć sobie przyjemny klimat – idealnie sprawdzają się nagrania relaksacyjne jak GErelaxis. Joga pomaga zrzucić wagę, poprawić stan emocjonalny, daje motywację do działania.

Zatem na co jeszcze czekasz?

POLUB NAS i odbierz rabat na produkty Intensiver

.

Only 1 comment left Go To Comment

  1. Kilbasa /

    Stosowałem. Super porady!

Leave a Reply